Projekty edukacyjne

 

„Logiczny przedszkolak – dodatkowe zajęcia z ekonomii, matematyczno-przyrodnicze i języka angielskiego  dla dzieci w wieku 5 i 6 lat z publicznych przedszkoli”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, współfinansowanym
z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Gminę Nowa Sól – Miasto.

Celem projektu jest kształtowanie i rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych dzięki dodatkowym zajęciom edukacyjnym: matematyczno – przyrodniczym i ABC ekonomii oraz podnoszenie kwalifikacji nauczycieli w zakresie kształtowania umiejętności uniwersalnych i kompetencji kluczowych.

 


Harmonogram zajęć z projektu  pn. "Logiczny przedszkolak"

 

  

     

  

 

 1. Realizacja zadań wrzesień 2021 

Powitanie nowej pory roku, poznanie zmian zachodzacych w przyrodzie jesienią

dzieci zakładają kącik zieleni w sali,

zapoznanie z historią rozwoju pieniędzy, rozpoznawanie i nazywanie monet i banknotów

wzbudzanie u dzieci kreatywności, pomysłowości, dzielenie elementów według podanej cechy
                                   

                                               Dzieci poznawały słownictwo z obszaru „School objects”. Celem utrwalenia słownictwa wykonały pracę plastyczną – plakat pn. „Pencil – case”.

2. Realizacja zadań październik 2021r.


wysłuchanie opowiadania pt.: Praca, co to takiego? z książki "ABC EKONOMII, czyli pierwsze kroki w świecie finansów", zapoznanie dzieci z pojęciami: praca, emerytura, bezrobotny, potrzeby, zachcianki na podstawie infografiki)



segregowanie jesiennych elementów według podanej cechy. Przeliczanie elementow

 
                                       Dzieci uczestniczą w zabawie z flashcards i poznają słownictwo z obszaru „Colours”. 

                                        Dzieci grają w BINGO celem utrwalenia słownictwa z obszaru „Colours”.

                                       dzieci sadzą wrzosy w ogrodzie przedszkolnym,  

 

3. Realizacja zadań listopad 2021r.


dzieci układają kwadraty z patyczków,

ćwiczenia w orientacji i położeniu przedmiotów w przestrzeni

słuchanie opowiadania z książki " ABC EKONOMII, czyli pierwsze kroki w świecie finansów",fabryka, rozróżnianie podstawowych zawodów

 Dzieci pracują z mapą zdobywając podstawowe informacje o Anglii jako części Wielkiej Brytanii.

4. Realizacja zadań grudzień 2021r. 


dzieci poznają drzewa iglaste,

kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, oraz umiejętności stosowania pojęć np. w przód, w tył, w prawo, w lewo

Wolontariusz, kto to taki "

Dzieci uzupełniają wiedzę z poprzednich zajęć – zdobywają wiedzę o Anglii – zajęcia w wykorzystaniem podłogi interaktywnej     
 
Poznają angielską flagę, herb, królową 
 
Dzieci budują samolot – zajęcia poświęcone tematowi „Transportation

5. Realizacja zadań styczeń 2022r. 

                        Udzielają odpowiedzi na pytanie” How much does the … cost?. 

 

                           Dzieci rozwiązują rebus nagłosowy, pomagają Magdzie spakować walizkę.

przeliczanie elementów, porównywanie, wyszukiwanie różnic i podobieństw
Omówienie pracy plastycznej pn. „Magda’s suitcase”.
zapoznanie dzieci z cenami towarów, robienie zakupów
           6. Realizacja zadań luty 2022r. 
dzieci filtrują wodę z zanieczyszczeń


Dzieci wykonały elementy pracy plastycznej pn. „England”.

dzielenie elementów według podanej cechy, przeliczanie elementow zbioru

                                          Masz to jak w banku! Bank Centralny 
 
                                             Brak opisu.
7. Realizacja zajęć marzec 2022r.  
 
dzieci poznają symbole pogody,

rozpoznawanie zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi, określanie elementów, które powinny znaleźć się w koszyczku wielkanocnym

Biedronki prezentujące grupową pracę plastyczną pn. „England”.

   
  8. Realizacja zadań kwiecień 2022r.
dzieci sadzą bratki w ogrodzie przedszkolnym

zapoznanie z pojęciami: oszczędzanie, oszczędności, skarbonka, kieszonkowe, poznanie różnych sposobów oszczędzania pieniędzy
                                                            poszerzanie wiedzy dotyczacej Budżetu Państwowego
zakładanie hodowli wiosennych kwiatów w sali przedszkolnej
 
9. Realizacja zadań maj 2022r.




 
kształtowanie umiejętności liczenia

 
                                           Zajęcia z wykorzystaniem maty do kodowania. Dzieci z zespołach odkodowują farm animals
Rozumienie znaczenia pojęcia kieszonkowe, wykonanie własnej skarbonki)

dzieci robią poidełka dla pszczół  
 
       10. Realizacja zadań czerwiec 2022r. 
 
dzieci układają obrazki wg podanej cechy

kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzenne


Zdjęcie przedstawia zabawę, której celem było utrwalenie nazw zwierząt – bohaterów książki pt. „From head to toes”.

 


Edukacja ekologiczna –pierwsza w planie, na cóż bowiem zda się liczenie, czytanie, gdy życia na Ziemi nie stanie”.

 

 

Projekt ekologiczny dla dzieci

z Przedszkola nr 7 z O. I. w Nowej Soli

Opracowała: mgr Martyna Wiśniewska

 

Wstęp

Ekologia to połączenie greckiego oíkos, czyli określenia na „mieszkanie”, „gospodarstwo”, „środowisko” z lógos – „słowem”, „umysłem”, „rozprawą”, „wiedzą”. Ekologia jest więc nauką o strukturze i funkcjonowaniu przyrody na różnych poziomach organizacji (ekonomika przyrody)[1]. Ale jak to najprościej wytłumaczyć dziecku, szczególnie maluchowi które dopiero zaczyna swoją przygodę z przedszkolem? Ekologia jest nauką o naszym wspólnym domu, w którym żyjemy czyli o środowisku. Ekologia bada również jak człowiek swoim działaniem wpływa na otaczające środowisko, ale też zwierzęta i rośliny, czyli wszystkie organizmy zamieszkujące naszą planetę. Od nas dorosłych, nie tylko nauczycieli, zależy czy dzieci nauczą się jak dbać o środowisko i żyć z nim w zgodzie, czy będą korzystać z zasobów planety i myśleć tylko o sobie. 

 

Charakterystyka programu

Program Edukacja ekologiczna – pierwsza w planie, na cóż bowiem zda się liczenie, czytanie, gdy życia na Ziemi nie stanie” jest przeznaczony do realizacji dla wszystkich grup przedszkolnych od listopada 2021 roku do maja 2020 roku. Koncepcja programu jest dostosowana do założeń Podstawy Programowej oraz zadań wynikających z Koncepcji Pracy Przedszkola. Treści mogą być modyfikowane w trakcie procesu dydaktycznego przez nauczycielki, które zechcą uatrakcyjnić je o własne pomysły lub dostosować do możliwości dzieci w grupie.

Cele główne:

·         Rozbudzenie ciekawości świata i praw nim rządzących

·         Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo - ekologicznej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie

·         Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko

·         Kształtowanie postawy szacunku wobec roślin i zwierząt

Cele szczegółowe:

·         Uświadomienie  i upowszechnianie wiedzy o segregacji odpadów, pokazanie co powstaje z recykling

·         Przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku

·         Rozumienie potrzeby pomagania zwierzętom w czasie zimy, dokarmianie ptaków

·         Zapoznanie z rolą, jaką pełnią pszczoły w przyrodzie oraz sposobów ochrony ich naturalnego środowiska

·         Stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą

·         Zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego

·         Systematyczne dbanie o przedszkolny ogródek

·         Zdobycie Certyfikatu „Ekokulturalne przedszkole” z projektu zorganizowanego przez miesięcznik „Bliżej Przedszkola”



[1] Roman Andrzejewski, Hasło: ekologia, „ENCYKLOPEDIA.pwn.pl”

 Treści programowe

 

Tematyka

Krótki opis działania

Termin

realizacji

Przyrodę szanuję, więc śmieci segreguję

Przystąpienie Przedszkola nr 7 w NS do akcji „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”. Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytworzonych przez człowieka. Zapoznanie rodziców z kierunkiem naszych działań proekologicznych poprzez stronę internetową przedszkola i media społecznościowe. Ogłoszenie konkursu plastycznego „Zabawka z odpadów” jako podsumowanie działania.

Listopad 2021

Z prądem czy pod prąd?

Poznawanie źródeł pozyskiwania energii i zasad jej oszczędzania. Rozumienie zakazu samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych. Przygotowanie postaci do eksperymentowania ze światłem podczas zabawy w teatrzyk cieni.  

Grudzień 2021

Opieka nad słabszymi braćmi

Poznanie sposobów dokarmiania zwierząt oraz rodzaju podawanych pokarmów. Dostarczenie nazbieranych kasztanów i żołędzi do Koła Łowieckiego. Powieszenie dodatkowych karmników, dokarmianie ptaków. Dbałość o zwierzęta w schronisku, zbiórka karmy i akcesoriów dla psów i kotów.

Styczeń 2022

Zdrowa woda życia doda

Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody, zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia. Poznanie obiegu wody w przyrodzie. Rozumienie znaczenia wody w życiu człowieka. Wyjaśnienie pojęcia „kwaśny deszcz” i jego negatywnego wpływu na środowisko. Zabawy badawcze z wodą. Poznanie sposobów oszczędzania wody.

Luty 2022

W poszukiwaniu wiosny

Założenie hodowli roślin, sianie rzeżuchy, cebuli na parapecie przedszkolnym.  Pielęgnacja i obserwacja wzrostu roślin. Eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem. Polisensoryczne przywitanie wiosny. Ukwiecanie wybranych fragmentów ogrodu przedszkolnego przez każdą z grup i otoczenie ich stałą opieką. Sadzenie drzewa na terenie przedszkolnym. Pozyskanie domku dla owadów i zasadzenie budlei.

Marzec 2022

Dobrze wiem, co jem

Zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia. Poznanie skąd biorą się produkty ekologiczne. Nawiązanie współpracy z Państwową Inspekcją Sanitarną. Przygotowanie soków, sałatek, surówek, kanapek w zależności od wieku i możliwości dzieci.

 

Kwiecień 2022

Z pszczołami za pan brat

Zapoznanie dzieci z pracą pszczelarza, życiem pszczół oraz sposobem powstawania miodu. Obserwowanie pasieki w lesie. Zorganizowanie Światowego Dnia Pszczół w ogrodzie przedszkolnym – 20 maja dla grup młodszych i starszych. Złożenie przez dzieci ślubowania ekologa, wręczenie dyplomów „Małego ekologa”. Ankiety dla rodziców – ewaluacja przeprowadzonych działań w ramach programu.

 

Maj 2022

 1. Realizacja zadań listopad 2021 

https://photos.app.goo.gl/ZkAi7tTjDTMZbd7q9

2. Realizacja zadań grudzień 2021

https://photos.app.goo.gl/63bysBEFWph9X45t5 

3. Realizacja zadań styczeń 2022

https://photos.app.goo.gl/dUxgCLLiyzb1kYfV7

4. Realizacja zadań luty 2022

https://photos.app.goo.gl/TFxduJpJq62cjUCd6 

5. Realizacja zadań marzec 2022

https://photos.app.goo.gl/vVeGLCHqcJa5QnjcA

6. Realizacja zadań kwiecień 2022

https://photos.app.goo.gl/8BU9VSQe91hy2kRf8 

7. Realizacja zadań maj 2022

https://photos.app.goo.gl/xBs7yCtwwwvuWwLR6

8. Wręczenie nagród  za udział w projekcie

https://photos.app.goo.gl/L5XjFgp9oFyLkRqp7





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.