„Logiczny przedszkolak – dodatkowe zajęcia z ekonomii,
matematyczno-przyrodnicze i języka angielskiego dla dzieci w wieku 5 i 6
lat z publicznych przedszkoli”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego –
Lubuskie 2020, współfinansowanym
z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Gminę Nowa Sól –
Miasto.
Celem projektu jest kształtowanie i rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych dzięki dodatkowym zajęciom edukacyjnym: matematyczno – przyrodniczym i ABC ekonomii oraz podnoszenie kwalifikacji nauczycieli w zakresie kształtowania umiejętności uniwersalnych i kompetencji kluczowych.
Harmonogram zajęć z projektu pn. "Logiczny przedszkolak"
1. Realizacja zadań wrzesień 2021
2. Realizacja zadań październik 2021r.
3. Realizacja zadań listopad 2021r.
4. Realizacja zadań grudzień 2021r.
5. Realizacja zadań styczeń 2022r.
„Edukacja ekologiczna –pierwsza w planie, na cóż bowiem zda
się liczenie, czytanie, gdy życia na Ziemi nie stanie”.
Projekt ekologiczny dla dzieci
z Przedszkola nr 7 z O. I. w Nowej Soli
Opracowała: mgr Martyna Wiśniewska
Wstęp
Ekologia to połączenie greckiego oíkos, czyli określenia na „mieszkanie”, „gospodarstwo”, „środowisko” z lógos – „słowem”, „umysłem”, „rozprawą”, „wiedzą”. Ekologia jest więc nauką o strukturze i funkcjonowaniu przyrody na różnych poziomach organizacji (ekonomika przyrody)[1]. Ale jak to najprościej wytłumaczyć dziecku, szczególnie maluchowi które dopiero zaczyna swoją przygodę z przedszkolem? Ekologia jest nauką o naszym wspólnym domu, w którym żyjemy czyli o środowisku. Ekologia bada również jak człowiek swoim działaniem wpływa na otaczające środowisko, ale też zwierzęta i rośliny, czyli wszystkie organizmy zamieszkujące naszą planetę. Od nas dorosłych, nie tylko nauczycieli, zależy czy dzieci nauczą się jak dbać o środowisko i żyć z nim w zgodzie, czy będą korzystać z zasobów planety i myśleć tylko o sobie.
Charakterystyka programu
Program „Edukacja ekologiczna – pierwsza w planie, na cóż bowiem zda się liczenie, czytanie, gdy życia na Ziemi nie stanie” jest przeznaczony do realizacji dla wszystkich grup przedszkolnych od listopada 2021 roku do maja 2020 roku. Koncepcja programu jest dostosowana do założeń Podstawy Programowej oraz zadań wynikających z Koncepcji Pracy Przedszkola. Treści mogą być modyfikowane w trakcie procesu dydaktycznego przez nauczycielki, które zechcą uatrakcyjnić je o własne pomysły lub dostosować do możliwości dzieci w grupie.
Cele główne:
· Rozbudzenie ciekawości świata i praw nim rządzących
· Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo - ekologicznej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie
· Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko
· Kształtowanie postawy szacunku wobec roślin i zwierząt
Cele szczegółowe:
· Uświadomienie i upowszechnianie wiedzy o segregacji odpadów, pokazanie co powstaje z recykling
· Przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku
· Rozumienie potrzeby pomagania zwierzętom w czasie zimy, dokarmianie ptaków
· Zapoznanie z rolą, jaką pełnią pszczoły w przyrodzie oraz sposobów ochrony ich naturalnego środowiska
· Stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą
· Zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego
· Systematyczne dbanie o przedszkolny ogródek
· Zdobycie Certyfikatu „Ekokulturalne przedszkole” z projektu zorganizowanego przez miesięcznik „Bliżej Przedszkola”
[1] Roman Andrzejewski, Hasło: ekologia, „ENCYKLOPEDIA.pwn.pl”
Treści programowe
Tematyka |
Krótki opis działania |
Termin realizacji |
Przyrodę szanuję, więc śmieci segreguję |
Przystąpienie Przedszkola nr 7 w NS do akcji „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”. Rozumienie konieczności sortowania odpadów wytworzonych przez człowieka. Zapoznanie rodziców z kierunkiem naszych działań proekologicznych poprzez stronę internetową przedszkola i media społecznościowe. Ogłoszenie konkursu plastycznego „Zabawka z odpadów” jako podsumowanie działania. |
Listopad 2021 |
Z prądem czy pod prąd? |
Poznawanie źródeł pozyskiwania energii i zasad jej oszczędzania. Rozumienie zakazu samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych. Przygotowanie postaci do eksperymentowania ze światłem podczas zabawy w teatrzyk cieni. |
Grudzień 2021 |
Opieka nad słabszymi braćmi |
Poznanie sposobów dokarmiania zwierząt oraz rodzaju podawanych pokarmów. Dostarczenie nazbieranych kasztanów i żołędzi do Koła Łowieckiego. Powieszenie dodatkowych karmników, dokarmianie ptaków. Dbałość o zwierzęta w schronisku, zbiórka karmy i akcesoriów dla psów i kotów. |
Styczeń 2022 |
Zdrowa woda życia doda |
Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody, zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia. Poznanie obiegu wody w przyrodzie. Rozumienie znaczenia wody w życiu człowieka. Wyjaśnienie pojęcia „kwaśny deszcz” i jego negatywnego wpływu na środowisko. Zabawy badawcze z wodą. Poznanie sposobów oszczędzania wody. |
Luty 2022 |
W poszukiwaniu wiosny |
Założenie hodowli roślin, sianie rzeżuchy, cebuli na parapecie przedszkolnym. Pielęgnacja i obserwacja wzrostu roślin. Eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem. Polisensoryczne przywitanie wiosny. Ukwiecanie wybranych fragmentów ogrodu przedszkolnego przez każdą z grup i otoczenie ich stałą opieką. Sadzenie drzewa na terenie przedszkolnym. Pozyskanie domku dla owadów i zasadzenie budlei. |
Marzec 2022 |
Dobrze wiem, co jem |
Zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia. Poznanie skąd biorą się produkty ekologiczne. Nawiązanie współpracy z Państwową Inspekcją Sanitarną. Przygotowanie soków, sałatek, surówek, kanapek w zależności od wieku i możliwości dzieci.
|
Kwiecień 2022 |
Z pszczołami za pan brat |
Zapoznanie dzieci z pracą pszczelarza, życiem pszczół oraz sposobem powstawania miodu. Obserwowanie pasieki w lesie. Zorganizowanie Światowego Dnia Pszczół w ogrodzie przedszkolnym – 20 maja dla grup młodszych i starszych. Złożenie przez dzieci ślubowania ekologa, wręczenie dyplomów „Małego ekologa”. Ankiety dla rodziców – ewaluacja przeprowadzonych działań w ramach programu.
|
Maj 2022 |
1. Realizacja zadań listopad 2021
https://photos.app.goo.gl/ZkAi7tTjDTMZbd7q9
2. Realizacja zadań grudzień 2021
https://photos.app.goo.gl/63bysBEFWph9X45t5
3. Realizacja zadań styczeń 2022
https://photos.app.goo.gl/dUxgCLLiyzb1kYfV7
4. Realizacja zadań luty 2022
https://photos.app.goo.gl/TFxduJpJq62cjUCd6
5. Realizacja zadań marzec 2022
https://photos.app.goo.gl/vVeGLCHqcJa5QnjcA
6. Realizacja zadań kwiecień 2022
https://photos.app.goo.gl/8BU9VSQe91hy2kRf8
7. Realizacja zadań maj 2022
https://photos.app.goo.gl/xBs7yCtwwwvuWwLR6
8. Wręczenie nagród za udział w projekcie
https://photos.app.goo.gl/L5XjFgp9oFyLkRqp7
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.